شنبه ۲۹ دي ۱۴۰۳
Tut24 آموزش برنامه نویسی و مجله تخصصی فناوری ورود/عضویت

آموزش پایتون - اعداد

انواع داده‌های عددی مقادیر عددی را ذخیره می‌کنند. 

داده های عددی زمانی ایجاد می‌شوند که یک مقدار به آنها اختصاص دهید. به عنوان مثال −

var1 = 1
var2 = 10

شما همچنین می‌توانید با استفاده از دستور del داده عددی را حذف کنید. دستور del به صورت زیر استفاده می‌شود −

del var1

شما می‌توانید یک متغیر تکی یا چند متغیر را با استفاده از دستور del حذف کنید. به عنوان مثال −

del var
del var_a, var_b

پایتون از چهار نوع عددی مختلف پشتیبانی می‌کند −

  • int (صحیح‌های با علامت) − نوع داده int اعداد صحیح مثبت یا منفی بدون اعشار هستند.

  • long (صحیح بلند) −longs نیز نامیده می‌شوند، اعداد صحیح با اندازه های بزرگتر هستند و شبیه به اعداد صحیح نوشته می‌شوند و پس از آن یک حرف L بزرگ یا کوچک قرار می گیرد

  • float (اعداد اعشاری) − floats نیز نامیده می‌شوند، اعداد حقیقی را نمایش می‌دهند و با استفاده از نقطه اعشار عدد صحیح و بخش اعشاری جدا می‌شوند. اعداد اعشاری همچنین ممکن است به صورت نمایش علمی باشند و از E یا e برای نشان دادن توانی از 10 استفاده کنند (2.5e2 = 2.5 × 102 = 250).

  • complex (اعداد مختلط) − به شکل a + bJ هستند، که a و b اعداد اعشاری هستند و J (یا j) ریشه مربعی از -1 را نشان می‌دهد (که یک عدد موهومی است). بخش حقیقی عدد a است و بخش موهومی آن b است. اعداد مختلط در برنامه‌نویسی پایتون استفاده زیادی ندارند.

مثال‌ها

اینجا چند مثال از اعداد وجود دارد

صحیح (int) صحیح بلند (long) اعشاری (float) مختلط (complex)
10 51924361L 0.0 3.14j
100 0x19323L- 15.20 45.j
786- 0122L 21.9- 9.322e-36j
080 0xDEFABCECBDAECBFBAEL 32.3+e18 .876j
0490- 535633629843L 90. 6545+0J-
0x260- 052318172735L- 32.54e100 3e+26J
0x69 4721885298529L- 70.2-E12 4.53e-7j
  • پایتون به شما اجازه می‌دهد حرف l را برای long استفاده کنید، اما توصیه می‌شود که فقط از حرف L بزرگ استفاده کنید تا با عدد 1 اشتباه نشود. پایتون اعداد صحیح بلند را با حرف L بزرگ نمایش می‌دهد.

تبدیل نوع اعداد

گاهی اوقات برای برآورده کردن نیازهای یک عملگر یا پارامتر تابع، شما نیاز دارید عدد را یک نوع داده به نوع دیگر تغییر دهید

  • برای تبدیل x به عدد صحیح ساده ازint(x) استفاده کنید.

  • برای تبدیل x به عدد صحیح بلند ازlong(x) استفاده کنید.

  • برای تبدیل x به عدد اعشاری از float(x) استفاده کنید.

  • برای تبدیل x به یک عدد مختلط با بخش حقیقی x و بخش خیالی صفر ازcomplex(x) استفاده کنید.

  • برای تبدیل x و y به یک عدد مختلط با بخش حقیقی x و بخش خیالی y ازcomplex(x, y) استفاده کنید. x و y عبارت‌های عددی هستند

توابع ریاضی

پایتون شامل توابع زیر است که محاسبات ریاضی انجام می‌دهند.

 

ردیف تابع و برگشت (توضیحات)
1 abs(x)

قدر مطلق x: فاصله (مثبت) بین x و صفر.

2 ceil(x)

سقف x: کوچکترین عدد صحیح که از x کمتر نیست

3 cmp(x, y)

سه مقدار 1،0 و 1- را بر حسب مقایسه برمی گرداند

4 exp(x)

تابع نمایی x: ex

5 fabs(x)

مقدار مطلق x.

6 floor(x)

کف x: بزرگترین عدد صحیح که از x بزرگتر نیست

7 log(x)

لگاریتم طبیعی x، برای x > 0

8 log10(x)

لگاریتم پایه 10 x برای x > 0.

9 max(x1, x2,...)

بزرگترین مقدار بین آرگومان‌ها

10 min(x1, x2,...)

کوچکترین مقدار بین آرگومان‌ها

11 modf(x)

بخش کسری و صحیح x در یک تاپل دو عنصری

12 pow(x, y)

مقدار x**y.

13 round(x [,n])

x گرد شده به n رقم اعشاری

14 sqrt(x)

جذر مربعی x برای x > 0

توابع اعداد تصادفی

اعداد تصادفی برای بازی‌ها، شبیه‌سازی‌ها و آزمایش‌ها استفاده می‌شوند. پایتون برای تولید اعداد رندوم شامل توابع زیر می باشد:

ردیف تابع و توضیحات
1 choice(seq)

یک مورد تصادفی از یک لیست، تاپل یا رشته.

2 randrange ([start,] stop [,step])

یک عنصر انتخاب شده به صورت تصادفی از محدوده(start, stop, step)

3 random()

یک عدد اعشاری تصادفی r، به‌طوری که 0 کمتر یا مساوی r و r کمتر از 1 باشد

4 seed([x])

مقدار شروع عدد صحیح استفاده شده در تولید اعداد تصادفی را تنظیم می‌کند

5 shuffle(lst)

آیتم‌های یک لیست را به صورت تصادفی تغییر می‌دهد. مقدار برگشتی None است.

6 uniform(x, y)

یک عدد اعشاری تصادفی r، به‌طوری که x کمتر یا مساوی r و r کمتر از y باشد

توابع مثلثاتی

پایتون شامل توابع زیر است که محاسبات مثلثاتی را انجام می‌دهند.

ردیف تابع و توضیحات
1 acos(x)

آرک کسینوس x را به رادیان برمی‌گرداند.

2 asin(x)

آرک سینوس x را به رادیان برمی‌گرداند.

3 atan(x)

آرک تانژانت x را به رادیان برمی‌گرداند.

4 atan2(y, x)

آرک تانژانت(y / x) را به رادیان برمی‌گرداند.

5 cos(x)

کسینوس x را به رادیان برمی‌گرداند.

6 hypot(x, y)

هیپوتنوز sqrt(x*x + y*y) برمی‌گرداند.

7 sin(x)

سینوس x را به رادیان برمی‌گرداند.

8 tan(x)

تانژانت x را به رادیان برمی‌گرداند.

9 degrees(x)

زاویه x را از رادیان به درجه تبدیل می‌کند.

10 radians(x)

زاویه x را از درجه به رادیان تبدیل می‌کند.

ثابت‌های ریاضی

پایتون همچنین دو ثابت ریاضی را تعریف می‌کند:

ردیف ثابت و توضیحات
1

pi

ثابت ریاضی پای.

2

e

ثابت ریاضی نپر.