آموزش پایتون - اعداد
انواع دادههای عددی مقادیر عددی را ذخیره میکنند.
داده های عددی زمانی ایجاد میشوند که یک مقدار به آنها اختصاص دهید. به عنوان مثال −
var1 = 1
var2 = 10
شما همچنین میتوانید با استفاده از دستور del داده عددی را حذف کنید. دستور del به صورت زیر استفاده میشود −
del var1
شما میتوانید یک متغیر تکی یا چند متغیر را با استفاده از دستور del حذف کنید. به عنوان مثال −
del var
del var_a, var_b
پایتون از چهار نوع عددی مختلف پشتیبانی میکند −
-
int (صحیحهای با علامت) − نوع داده int اعداد صحیح مثبت یا منفی بدون اعشار هستند.
-
long (صحیح بلند) −longs نیز نامیده میشوند، اعداد صحیح با اندازه های بزرگتر هستند و شبیه به اعداد صحیح نوشته میشوند و پس از آن یک حرف L بزرگ یا کوچک قرار می گیرد
-
float (اعداد اعشاری) − floats نیز نامیده میشوند، اعداد حقیقی را نمایش میدهند و با استفاده از نقطه اعشار عدد صحیح و بخش اعشاری جدا میشوند. اعداد اعشاری همچنین ممکن است به صورت نمایش علمی باشند و از E یا e برای نشان دادن توانی از 10 استفاده کنند (2.5e2 = 2.5 × 102 = 250).
-
complex (اعداد مختلط) − به شکل a + bJ هستند، که a و b اعداد اعشاری هستند و J (یا j) ریشه مربعی از -1 را نشان میدهد (که یک عدد موهومی است). بخش حقیقی عدد a است و بخش موهومی آن b است. اعداد مختلط در برنامهنویسی پایتون استفاده زیادی ندارند.
مثالها
اینجا چند مثال از اعداد وجود دارد
صحیح (int) | صحیح بلند (long) | اعشاری (float) | مختلط (complex) |
---|---|---|---|
10 | 51924361L | 0.0 | 3.14j |
100 | 0x19323L- | 15.20 | 45.j |
786- | 0122L | 21.9- | 9.322e-36j |
080 | 0xDEFABCECBDAECBFBAEL | 32.3+e18 | .876j |
0490- | 535633629843L | 90. | 6545+0J- |
0x260- | 052318172735L- | 32.54e100 | 3e+26J |
0x69 | 4721885298529L- | 70.2-E12 | 4.53e-7j |
-
پایتون به شما اجازه میدهد حرف l را برای long استفاده کنید، اما توصیه میشود که فقط از حرف L بزرگ استفاده کنید تا با عدد 1 اشتباه نشود. پایتون اعداد صحیح بلند را با حرف L بزرگ نمایش میدهد.
تبدیل نوع اعداد
گاهی اوقات برای برآورده کردن نیازهای یک عملگر یا پارامتر تابع، شما نیاز دارید عدد را یک نوع داده به نوع دیگر تغییر دهید
-
برای تبدیل x به عدد صحیح ساده ازint(x) استفاده کنید.
-
برای تبدیل x به عدد صحیح بلند ازlong(x) استفاده کنید.
-
برای تبدیل x به عدد اعشاری از float(x) استفاده کنید.
-
برای تبدیل x به یک عدد مختلط با بخش حقیقی x و بخش خیالی صفر ازcomplex(x) استفاده کنید.
-
برای تبدیل x و y به یک عدد مختلط با بخش حقیقی x و بخش خیالی y ازcomplex(x, y) استفاده کنید. x و y عبارتهای عددی هستند
توابع ریاضی
پایتون شامل توابع زیر است که محاسبات ریاضی انجام میدهند.
ردیف | تابع و برگشت (توضیحات) |
---|---|
1 | abs(x)
قدر مطلق x: فاصله (مثبت) بین x و صفر. |
2 | ceil(x)
سقف x: کوچکترین عدد صحیح که از x کمتر نیست |
3 | cmp(x, y)
سه مقدار 1،0 و 1- را بر حسب مقایسه برمی گرداند |
4 | exp(x)
تابع نمایی x: ex |
5 | fabs(x)
مقدار مطلق x. |
6 | floor(x)
کف x: بزرگترین عدد صحیح که از x بزرگتر نیست |
7 | log(x)
لگاریتم طبیعی x، برای x > 0 |
8 | log10(x)
لگاریتم پایه 10 x برای x > 0. |
9 | max(x1, x2,...)
بزرگترین مقدار بین آرگومانها |
10 | min(x1, x2,...)
کوچکترین مقدار بین آرگومانها |
11 | modf(x)
بخش کسری و صحیح x در یک تاپل دو عنصری |
12 | pow(x, y)
مقدار x**y. |
13 | round(x [,n])
x گرد شده به n رقم اعشاری |
14 | sqrt(x)
جذر مربعی x برای x > 0 |
توابع اعداد تصادفی
اعداد تصادفی برای بازیها، شبیهسازیها و آزمایشها استفاده میشوند. پایتون برای تولید اعداد رندوم شامل توابع زیر می باشد:
ردیف | تابع و توضیحات |
---|---|
1 | choice(seq)
یک مورد تصادفی از یک لیست، تاپل یا رشته. |
2 | randrange ([start,] stop [,step])
یک عنصر انتخاب شده به صورت تصادفی از محدوده(start, stop, step) |
3 | random()
یک عدد اعشاری تصادفی r، بهطوری که 0 کمتر یا مساوی r و r کمتر از 1 باشد |
4 | seed([x])
مقدار شروع عدد صحیح استفاده شده در تولید اعداد تصادفی را تنظیم میکند |
5 | shuffle(lst)
آیتمهای یک لیست را به صورت تصادفی تغییر میدهد. مقدار برگشتی None است. |
6 | uniform(x, y)
یک عدد اعشاری تصادفی r، بهطوری که x کمتر یا مساوی r و r کمتر از y باشد |
توابع مثلثاتی
پایتون شامل توابع زیر است که محاسبات مثلثاتی را انجام میدهند.
ردیف | تابع و توضیحات |
---|---|
1 | acos(x)
آرک کسینوس x را به رادیان برمیگرداند. |
2 | asin(x)
آرک سینوس x را به رادیان برمیگرداند. |
3 | atan(x)
آرک تانژانت x را به رادیان برمیگرداند. |
4 | atan2(y, x)
آرک تانژانت(y / x) را به رادیان برمیگرداند. |
5 | cos(x)
کسینوس x را به رادیان برمیگرداند. |
6 | hypot(x, y)
هیپوتنوز sqrt(x*x + y*y) برمیگرداند. |
7 | sin(x)
سینوس x را به رادیان برمیگرداند. |
8 | tan(x)
تانژانت x را به رادیان برمیگرداند. |
9 | degrees(x)
زاویه x را از رادیان به درجه تبدیل میکند. |
10 | radians(x)
زاویه x را از درجه به رادیان تبدیل میکند. |
ثابتهای ریاضی
پایتون همچنین دو ثابت ریاضی را تعریف میکند:
ردیف | ثابت و توضیحات |
---|---|
1 |
pi ثابت ریاضی پای. |
2 |
e ثابت ریاضی نپر. |