آموزش جاوا اسکریپت - شیء ریاضی
شیء math برای ثابتها و توابع ریاضیاتی خصوصیات و روشهایی را فراهم میکند. برخلاف سایر شیءهای سراسری، Math یک constructor نیست. تمام خصوصیات و روشهای Math static هستند و با استفاده از Math به عنوان یک شیء بدون ساختن آن، میتوان به آنها دسترسی پیدا کرد.
بنابراین، شما میتوانید به ثابت pi به عنوان Math.PI و تابع sine را با استفاده از Math.sin(x) فراخوانی کنید، جایی که x آرگومان روش است.
نحو
نحوی که برای فراخوانی خصوصیات و روشهای Math استفاده میشود به صورت زیر است:
var pi_val = Math.PI;
var sine_val = Math.sin(30);
خصوصیات Math
اینجا لیستی از تمامی خصوصیات Math و توضیحات آنها آمده است.
| شماره | خصوصیت و توضیحات |
|---|---|
| ۱ | E \
ثابت اویلر و پایه لگاریتم طبیعی، تقریبا ۲.۷۱۸. |
| ۲ | LN2
لگاریتم طبیعی دو، تقریبا ۰.۶۹۳. |
| ۳ | LN10
لگاریتم طبیعی ده، تقریبا ۲.۳۰۲. |
| ۴ | LOG2E
لگاریتم پایه ۲ اویلر، تقریبا ۱.۴۴۲. |
| ۵ | LOG10E
لگاریتم پایه ۱۰ اویلر، تقریبا ۰.۴۳۴. |
| ۶ | PI
نسبت محیط دایره به قطر آن، تقریبا ۳.۱۴۱۵۹. |
| ۷ | SQRT1_2
ریشه مربعی از ۱/۲؛ به طور معادل، ۱ تقسیم بر ریشه مربعی از ۲، تقریبا ۰.۷۰۷. |
| ۸ | SQRT2
ریشه مربعی از ۲، تقریبا ۱.۴۱۴. |
در بخش های بعدی، چند نمونه برای نمایش استفاده از خصوصیت های ریاضی Math ارائه می شود.
روش های Math
در زیر لیستی از روش های مرتبط با شی Math و توضیح آنها آمده است
| ردیف | متد و توضیحات |
|---|---|
| ۱ | abs()
(مقدار مطلق) یک عدد را برمیگرداند. |
| ۲ | acos()
(کسینوس برعکس) کسینوسی (به واحد رادیان) یک عدد را برمیگرداند. |
| ۳ | asin()
(سینوس برعکس) سینوسی (به واحد رادیان) یک عدد را برمیگرداند. |
| ۴ | atan()
(تانژانت برعکس) تانژانت (به واحد رادیان) یک عدد را برمیگرداند. |
| ۵ | atan2()
(تانژانت برعکس دوجملهای) تانژانت نسبت دو آرگومان خود را برمیگرداند. |
| ۶ | ceil()
(سقف) کوچکترین عدد صحیح بزرگتر یا مساوی یک عدد را برمیگرداند. |
| ۷ | cos()
(کسینوس) کسینوس یک عدد را برمیگرداند. |
| ۸ | exp()
(تابع E به توان) مقدار EN را برمیگرداند، جایی که N آرگومان و E ثابت اویلر، پایهٔ لگاریتم طبیعی است. |
| ۹ | floor()
(کف) بزرگترین عدد صحیح کوچکتر یا مساوی یک عدد را برمیگرداند. |
| ۱۰ | log()
مقدار لگاریتم طبیعی (پایه E) یک عدد را برمیگرداند. |
| ۱۱ | max()
بزرگترین عدد صفر یا بیشتری را برمیگرداند. |
| ۱۲ | min()
کوچکترین عدد صفر یا بیشتری را برمیگرداند. |
| ۱۳ | pow()
عدد پایه به توان نماینده توان را برمیگرداند، به این صورت: پایه توان. |
| ۱۴ | random()
یک عدد شبیهبهتصادفی بین صفر و یک برمیگرداند. |
| ۱۵ | round()
مقدار یک عدد را به نزدیکترین عدد صحیح گرد میکند. |
| ۱۶ | sin()
سینوس یک عدد را برمیگرداند. |
| ۱۷ | sqrt()
ریشه مربع یک عدد را برمیگرداند. |
| ۱۸ | tan()
تانژانت یک عدد را برمیگرداند. |
| ۱۹ | toSource()
رشته "Math" را برمیگرداند. |