شنبه ۲۹ دي ۱۴۰۳
Tut24 آموزش برنامه نویسی و مجله تخصصی فناوری ورود/عضویت

آموزش جاوا اسکریپت - شیء ریاضی

شیء math برای ثابت‌ها و توابع ریاضیاتی خصوصیات و روش‌هایی را فراهم می‌کند. برخلاف سایر شیء‌های سراسری، Math یک constructor نیست. تمام خصوصیات و روش‌های Math static هستند و با استفاده از Math به عنوان یک شیء بدون ساختن آن، می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

بنابراین، شما می‌توانید به ثابت pi به عنوان Math.PI و تابع sine را با استفاده از Math.sin(x) فراخوانی کنید، جایی که x آرگومان روش است.

نحو

نحوی که برای فراخوانی خصوصیات و روش‌های Math استفاده می‌شود به صورت زیر است:


var pi_val = Math.PI;
var sine_val = Math.sin(30);

خصوصیات Math

اینجا لیستی از تمامی خصوصیات Math و توضیحات آن‌ها آمده است.

شماره خصوصیت و توضیحات
۱ E \

ثابت اویلر و پایه لگاریتم طبیعی، تقریبا ۲.۷۱۸.

۲ LN2

لگاریتم طبیعی دو، تقریبا ۰.۶۹۳.

۳ LN10

لگاریتم طبیعی ده، تقریبا ۲.۳۰۲.

۴ LOG2E

لگاریتم پایه ۲ اویلر، تقریبا ۱.۴۴۲.

۵ LOG10E

لگاریتم پایه ۱۰ اویلر، تقریبا ۰.۴۳۴.

۶ PI

نسبت محیط دایره به قطر آن، تقریبا ۳.۱۴۱۵۹.

۷ SQRT1_2

ریشه مربعی از ۱/۲؛ به طور معادل، ۱ تقسیم بر ریشه مربعی از ۲، تقریبا ۰.۷۰۷.

۸ SQRT2

ریشه مربعی از ۲، تقریبا ۱.۴۱۴.

در بخش های بعدی، چند نمونه برای نمایش استفاده از خصوصیت های ریاضی Math ارائه می شود.

روش های Math

در زیر لیستی از روش های مرتبط با شی Math و توضیح آنها آمده است

ردیف متد و توضیحات
۱ abs()

(مقدار مطلق) یک عدد را برمی‌گرداند.

۲ acos()

(کسینوس برعکس) کسینوسی (به واحد رادیان) یک عدد را برمی‌گرداند.

۳ asin()

(سینوس برعکس) سینوسی (به واحد رادیان) یک عدد را برمی‌گرداند.

۴ atan()

(تانژانت برعکس) تانژانت (به واحد رادیان) یک عدد را برمی‌گرداند.

۵ atan2()

(تانژانت برعکس دوجمله‌ای) تانژانت نسبت دو آرگومان خود را برمی‌گرداند.

۶ ceil()

(سقف) کوچکترین عدد صحیح بزرگتر یا مساوی یک عدد را برمی‌گرداند.

۷ cos()

(کسینوس) کسینوس یک عدد را برمی‌گرداند.

۸ exp()

(تابع E به توان) مقدار EN را برمی‌گرداند، جایی که N آرگومان و E ثابت اویلر، پایهٔ لگاریتم طبیعی است.

۹ floor()

(کف) بزرگترین عدد صحیح کوچکتر یا مساوی یک عدد را برمی‌گرداند.

۱۰ log()

مقدار لگاریتم طبیعی (پایه E) یک عدد را برمی‌گرداند.

۱۱ max()

بزرگترین عدد صفر یا بیشتری را برمی‌گرداند.

۱۲ min()

کوچکترین عدد صفر یا بیشتری را برمی‌گرداند.

۱۳ pow()

عدد پایه به توان نماینده توان را برمی‌گرداند، به این صورت: پایه توان.

۱۴ random()

یک عدد شبیه‌به‌تصادفی بین صفر و یک برمی‌گرداند.

۱۵ round()

مقدار یک عدد را به نزدیکترین عدد صحیح گرد می‌کند.

۱۶ sin()

سینوس یک عدد را برمی‌گرداند.

۱۷ sqrt()

ریشه مربع یک عدد را برمی‌گرداند.

۱۸ tan()

تانژانت یک عدد را برمی‌گرداند.

۱۹ toSource()

رشته "Math" را برمی‌گرداند.