آموزش مبانی کامپیوتر - دستگاه های ورودی
در زیر تعدادی از دستگاههای ورودی مهم که در کامپیوتر استفاده میشوند آمده است −
- (صفحه کلید)Keyboard
- (ماوس)Mouse
- (جوی استیک)Joy Stick
- (قلم نوری)Light pen
- (توپی ماوس)Track Ball
- (اسکنر)Scanner
- (تبلت گرافیکی)Graphic Tablet
- (میکروفن)Microphone
- (خواننده کارت جوهر مغناطیسی (MICR))Magnetic Ink Card Reader(MICR)
- (خواننده کاراکترهای اپتیکال (OCR))Optical Character Reader(OCR)
- (خواننده بارکد)Bar Code Reader
- (خواننده نشانههای اپتیکال (OMR))Optical Mark Reader(OMR)
(صفحه کلید)Keyboard
(صفحه کلید)Keyboard دستگاه ورودی رایج و بسیار محبوبی است که به کمک آن میتوان دادهها را وارد کامپیوتر کرد. قالب صفحه کلید مانند تایپرایتر سنتی است، با این حال برای انجام وظایف اضافی، چندین کلید اضافه نیز در دسترس هستند.
(صفحه کلید)Keyboard به دو اندازه 84 کلید یا 101/102 کلید تقسیم میشود، اما در حال حاضر صفحه کلیدهایی با 104 کلید یا 108 کلید برای ویندوز و اینترنت نیز در دسترس هستند.
کلیدهای صفحه کلید به شرح زیر هستند −
شماره | کلیدها و توضیحات |
---|---|
۱ |
کلیدهای تایپ این کلیدها شامل کلیدهای حروف (A-Z) و کلیدهای اعداد (۰-۹) هستند که به طور کلی طرح مشابهی با ماشینهای تحریر دارند. |
۲ |
پد عددی برای وارد کردن دادههای عددی و حرکت مؤشر استفاده میشود. به طور کلی، این پد شامل ۱۷ کلید است که با همان ترتیبی که بیشتر ماشینهای افزودنی و ماشینحسابها از آن استفاده میکنند، قرار دارند. |
۳ |
کلیدهای عملکردی دوازده کلید عملکردی روی صفحه کلید وجود دارند که در یک ردیف در بالای صفحه کلید قرار گرفتهاند. هر کلید عملکردی مفهوم منحصر به فردی دارد و برای هدف خاصی استفاده میشود. |
۴ |
کلیدهای کنترل این کلیدها کنترل مؤشر و نمایش صفحه را فراهم میکنند. آنها شامل چهار کلید جهتدار هستند. کلیدهای کنترل شامل کلیدهای Home، End، Insert، Delete، Page Up، Page Down، Control (Ctrl)، Alternate (Alt)، Escape (Esc) هستند. |
۵ |
کلیدهای هدفمند صفحه کلید نیز شامل برخی کلیدهای هدفمند مانند Enter، Shift، Caps Lock، Num Lock، Space bar، Tab و Print Screen است. |
موس (Mouse)
موس یکی از محبوبترین دستگاههای نشاندهنده است. این دستگاه کوچک با اندازه دست با یک توپ گرد در پایه خود است که حرکت موس را احساس میکند و هنگامی که دکمههای موس فشار داده میشوند، سیگنالهای متناظر را به CPU ارسال میکند.
معمولاً، دو دکمه به نام دکمه چپ و راست و یک چرخ بین دکمهها وجود دارد. موس میتواند برای کنترل موقعیت نشانگر روی صفحهنمایش استفاده شود، اما نمیتواند برای ورود متن به کامپیوتر استفاده شود.
مزایا
- استفاده آسان
- گران نیست
- نشانگر را به سرعتتر از کلیدهای جهت دار صفحه کلید حرکت میدهد.
جویاستیک (Joystick)
دسته بازی نیز یک دستگاه اشارهگر است که برای حرکت دادن مکان نشانگر روی صفحه نمایش استفاده میشود. این دستگاه شامل یک دسته با یک توپ کروی در سراسر پایین و بالای خود است. توپ کروی پایینی در یک پایه حرکت میکند. دسته بازی را میتوان در هر چهار جهت حرکت داد.
کارکرد دسته بازی شبیه به کارکرد ماوس است. این دستگاه عمدتا در طراحی کمک شده با کامپیوتر (CAD) و بازیهای کامپیوتری استفاده میشود.
قلم نوری
قلم نوری یک دستگاه اشارهگر شبیه به قلم است. برای انتخاب مورد نمایش داده شده یا رسم تصاویر روی صفحه نمایش کامپیوتری استفاده میشود. این دستگاه شامل یک سلول فتوسل و یک سیستم نوری در یک لوله کوچک قرار دارد.
وقتی انتهای قلم نوری روی صفحه نمایش حرکت میکند و دکمه قلم فشرده میشود، عنصر حسگر سلول فتوسل آن محل روی صفحه نمایش را تشخیص داده و سیگنال مربوطه را به CPU ارسال میکند.
توپ ردیاب
تراکبال (Track Ball) یک دستگاه ورودی است که اغلب در کامپیوترهای نوتبوک یا لپتاپ به جای موس استفاده میشود. این یک توپ است که نیمهای وارد شده است و با حرکت دادن انگشتان روی توپ، میتوان نشانگر را حرکت داد.
از آنجا که کل دستگاه حرکت نمیکند، تراکبال به مقدار کمتری نسبت به موس فضای مورد نیاز را اشغال میکند. تراکبال با شکلهای مختلفی مانند یک توپ، یک دکمه یا یک مربع عرضه میشود.
اسکنر
اسکنر یک دستگاه ورودی است که بیشتر شبیه یک دستگاه فتوکپی است. از آن هنگامی استفاده میشود که برخی از اطلاعات روی کاغذ وجود داشته باشد و برای مدیریت بیشتر در دیسک سخت کامپیوتر منتقل شود.
اسکنر تصاویر را از منبع ذخیره میکند و سپس به شکل دیجیتالی تبدیل میکند که میتوان آن را در دیسک ذخیره کرد. این تصاویر قبل از چاپ، قابل ویرایش هستند.
دیجیتایزر
دیجیتایزر (Digitizer) دستگاه ورودی است که اطلاعات آنالوگ را به فرم دیجیتال تبدیل میکند. دیجیتایزر میتواند سیگنال تلویزیون یا دوربین را به یک سری اعداد تبدیل کند که میتواند در کامپیوتر ذخیره شود. کامپیوتر میتواند از آنها برای ایجاد تصویر هر چیزی که دوربین روی آن تمرکز کرده بود استفاده کند.
دیجیتایزر همچنین با نام تبلت یا تبلت گرافیکی (Tablet or Graphics Tablet) شناخته میشود، زیرا دادههای گرافیکی و تصویری را به ورودی باینری تبدیل میکند. تبلت گرافیکی به عنوان یک دیجیتایزر برای کارهای دقیق نقاشی و برنامههای ویرایش تصویر استفاده میشود.
میکروفون (Microphone)
میکروفون یک دستگاه ورودی است که صدا را ورودی میکند و سپس به فرم دیجیتال ذخیره میکند.
میکروفون برای کاربردهای مختلفی مانند افزودن صدا به یک پرزنتیشن چندرسانهای یا مخلوط کردن موسیقی استفاده میشود.
خواننده کارت جوهر مغناطیسی (Magnetic Ink Card Reader (MICR))
دستگاه ورودی MICR (Magnetic Ink Card Reader) معمولاً در بانکها استفاده میشود زیرا تعداد زیادی چک در هر روز باید پردازش شود. شماره کد بانک و شماره چک با نوع خاصی از جوهر حاوی ذرات مغناطیسی که ماشین قابل خواندن آن است روی چک چاپ میشود.
این فرآیند خواندن به MICR (Magnetic Ink Character Recognition) گفته میشود. از مزایای اصلی MICR سرعت بالا و کمتر شدن اشتباهات است.
OCR (Optical Character Reader)
OCR دستگاهی است که برای خواندن متن چاپی استفاده میشود.
OCR متن را نوری خوانده و به صورت کاراکتر به کاراکتر تبدیل میکند و آنها را به یک کد خوانا برای ماشین تبدیل میکند و متن را در حافظه سیستم ذخیره میکند.
خواننده بارکد (Bar Code Readers)
خواننده بارکد (Barcode Reader) یک دستگاه برای خواندن دادههای بارکد شده (دادههایی که در قالب خطوط روشن و تیره قرار دارند) است. دادههای بارکد شده در برچسبگذاری کالاها، شمارهگذاری کتابها و ... استفاده میشود. میتواند اسکنری قابل حمل باشد یا میتواند در یک اسکنر ثابت جاساز شده باشد.
خواننده بارکد، تصویر بارکد را اسکن کرده، آن را به یک مقدار حروفی و عددی تبدیل میکند و سپس آن مقدار به کامپیوتری که خواننده بارکد به آن متصل شده است، منتقل میشود.
خواننده علائم نشانهگذاری نوری (OMR)
OMR نوعی ویژه اسکنر نوری است که برای تشخیص نوع نشانهگذاری شده با قلم یا مداد استفاده میشود. در مواردی استفاده میشود که یکی از چند گزینه باید انتخاب و علامت گذاری شود.
به طور خاص برای بررسی کاغذهای پاسخ آزمونهایی با سوالات چند گزینهای استفاده میشود.