مبانی هوش مصنوعی - حوزههای تحقیق
حوزه هوش مصنوعی بسیار وسیع است. در ادامه، ما به عناوین موضوعی و تحقیقات گسترده و موفق در حوزه هوش مصنوعی نگاهی خواهیم کرد −
یکی ازحوزه ها در این زمینه،تشخیص گفتار و صدا
این دو عبارت در رباتیک، سیستمهای خبره و پردازش زبان طبیعی ، معمول هستند. اگرچه این دو عبارت به صورت قابل تعویض استفاده میشوند، اهداف آنها متفاوت است.
تشخیص گفتار | تشخیص صدا |
---|---|
تشخیص گفتار هدفش درک و فهمیدن چه گفته شده است. | هدف تشخیص صدا شناسایی چه کسی است که در حال صحبت است. |
در محاسبات بدون دخالت دست، نقشهکشی یا ناوبری منو استفاده می شود. | برای شناسایی یک شخص با تجزیه و تحلیل تن، پیچش صدا و لهجه و غیره استفاده میشود. |
سیستم تشخیص گفتار نیاز به آموزش ندارد زیرا به صورت وابسته به سخنران نیست. | این سیستم تشخیص نیازمند آموزش است زیرا به شخص مرتبط است. |
توسعه سیستمهای تشخیص گفتاری مستقل از سخنران سخت است. | سیستمهای تشخیص گفتار وابسته به سخنران نسبتاً آسان برای توسعه هستند. |
عملکرد سیستمهای تشخیص گفتار و صدا
ورودی کاربر که با صدای ضبط شده از میکروفون گرفته شده است، به کارت صدا سیستم میرود. تبدیل کننده سیگنال آنالوگ را به سیگنال دیجیتال معادل تبدیل میکند تا برای پردازش گفتار استفاده شود. برای شناسایی کلمات، پایگاه داده برای مقایسه الگوهای صدا استفاده میشود. در نهایت، بازخورد برعکس به پایگاه داده داده میشود.
این متن منبع زبان ورودی برای موتور ترجمه است که آن را به متن زبان مقصد تبدیل میکند. آنها با رابط کاربری تعاملی، پایگاه داده بزرگ واژگان و غیره پشتیبانی میشوند.
کاربردهای عملی حوزههای تحقیق
مجموعه گستردهای از کاربردها وجود دارد که هوش مصنوعی در زندگی روزمره افراد عادی به آنها خدمت میکند −
شماره | حوزههای تحقیق | کاربرد در زندگی واقعی |
---|---|---|
1 |
سیستمهای خبره مثالها − سیستمهای ردیابی پرواز، سیستمهای بالینی. |
|
2 |
پردازش زبان طبیعی مثالها: ویژگی Google Now، تشخیص گفتار، خروجی صدای خودکار. |
|
3 |
شبکههای عصبی مثالها − سیستمهای تشخیص الگو مانند تشخیص چهره، تشخیص نوشتار، تشخیص خطنویسی. |
|
4 |
رباتیک مثالها − رباتهای صنعتی برای حرکت، پاشش، نقاشی، بررسی دقیق، حفاری، تمیزکاری، روکش، حککاری، و غیره. |
|
5 |
سیستمهای منطق فازی مثالها − لوازم الکترونیک مصرفی، خودروها و غیره. |
طبقهبندی وظایف هوش مصنوعی
حوزه هوش مصنوعی به وظایف رسمی، وظایف عادی و وظایف خبره تقسیم میشود.
حوزههای وظایف هوش مصنوعی | ||
---|---|---|
وظایف عادی | وظایف رسمی | وظایف خبره |
درک
|
|
|
پردازش زبان طبیعی
|
بازیها
|
تحلیل علمی |
احساس مشترک | تأیید | تحلیل مالی |
استدلال | اثبات قضیه | تشخیص پزشکی |
برنامهریزی | خلاقیت | |
رباتیک
|
انسانها از تولدشان وظایف عادی را یاد میگیرند. آنها وظایف عادی را با درک، گفتار، استفاده از زبان و حرکات یاد میگیرند. وظایف رسمی و وظایف خبره را بعداً و به همین ترتیب یاد میگیرند.
برای انسانها، وظایف عادی به راحتی قابل یادگیری هستند. همین موضوع قبل از تلاش برای پیادهسازی وظایف عادی در ماشینها نیز درست برخوردار بود. در ابتدا، تمام کارهای هوش مصنوعی در حوزه وظایف عادی متمرکز بود.
بعدها مشخص شد که ماشین برای انجام وظایف عادی نیاز به دانش بیشتری، نمایش دانش پیچیده و الگوریتمهای پیچیدهتر دارد. به همین دلیل کارهای هوش مصنوعی در حوزه وظایف خبره بهتر پیشرفت میکنند، زیرا حوزه وظایف خبره بدون عقل مشترک، نیاز به دانش خبرهای دارد که میتواند به راحتی نمایش داده و کنترل شود.