سه شنبه ۱۸ دي ۱۴۰۳
Tut24 آموزش برنامه نویسی و مجله تخصصی فناوری ورود/عضویت

آموزش سی شارپ - بازتاب

اشیاء بازتاب (Reflection objects) برای دریافت اطلاعات نوع در زمان اجرا استفاده می‌شوند. کلاس‌هایی که دسترسی به فراداده یک برنامه در حال اجرا را فراهم می‌کنند، در فضای نام System.Reflection قرار دارند.

فضای نام System.Reflection شامل کلاس‌هایی است که به شما اجازه می‌دهند اطلاعات درباره برنامه را بدست آورید و نوع‌ها، مقادیر و اشیاء را به طور پویا به برنامه اضافه کنید.

کاربردهای بازتاب

بازتاب کاربردهای زیر را دارد:

  • اجازه می‌دهد اطلاعات ویژگی‌ها را در زمان اجرا مشاهده کنید.

  • اجازه می‌دهد انواع مختلفی را در یک مجموعه تشریح کنید و این انواع را نمونه‌سازی کنید.

  • اجازه می‌دهد به روش‌ها و خاصیت‌ها به طور دیرهنگام متصل شوید.

  • اجازه می‌دهد در زمان اجرا انواع جدیدی ایجاد کنید و سپس وظایفی را با استفاده از آن‌ها انجام دهید.

مشاهده فراداده

در فصل قبل اشاره کرده‌ایم که با استفاده از بازتاب، می‌توانید اطلاعات ویژگی‌ها را مشاهده کنید.

برای کشف ویژگی‌های مرتبط با یک کلاس، نیاز به مقداردهی اولیه شیء MemberInfo کلاس System.Reflection دارید. برای این کار، یک شیء از کلاس هدف تعریف می‌کنید، مانند −

System.Reflection.MemberInfo info = typeof(MyClass);

برنامه زیر این را نشان می دهد -

using System;

[AttributeUsage(AttributeTargets.All)]
public class HelpAttribute : System.Attribute {
   public readonly string Url;
   
   public string Topic   // Topic is a named parameter {
      get {
         return topic;
      }
      set {
         topic = value;
      }
   }
   public HelpAttribute(string url)   // url is a positional parameter {
      this.Url = url;
   }
   private string topic;
}

[HelpAttribute("Information on the class MyClass")]
class MyClass {

}

namespace AttributeAppl {
   class Program {
      static void Main(string[] args) {
         System.Reflection.MemberInfo info = typeof(MyClass);
         object[] attributes = info.GetCustomAttributes(true);
         
         for (int i = 0; i < attributes.Length; i++) {
            System.Console.WriteLine(attributes[i]);
         }
         Console.ReadKey();
      }
   }
}

هنگام کامپایل و اجرا، نام ویژگی‌های سفارشی پیوسته به کلاس MyClass نمایش داده می‌شود −

HelpAttribute

مثال

در این مثال، از ویژگی DeBugInfo که در فصل قبل ایجاد شده استفاده می‌کنیم و از بازتاب برای خواندن فراداده در کلاس Rectangle استفاده می‌کنیم.

using System;
using System.Reflection;

namespace BugFixApplication {
   //a custom attribute BugFix to be assigned to a class and its members
   [AttributeUsage(
      AttributeTargets.Class |
      AttributeTargets.Constructor |
      AttributeTargets.Field |
      AttributeTargets.Method |
      AttributeTargets.Property,
      AllowMultiple = true)]

   public class DeBugInfo : System.Attribute {
      private int bugNo;
      private string developer;
      private string lastReview;
      public string message;
      
      public DeBugInfo(int bg, string dev, string d) {
         this.bugNo = bg;
         this.developer = dev;
         this.lastReview = d;
      }
      public int BugNo {
         get {
            return bugNo;
         }
      }
      public string Developer {
         get {
            return developer;
         }
      }
      public string LastReview {
         get {
            return lastReview;
         }
      }
      public string Message {
         get {
            return message;
         }
         set {
            message = value;
         }
      }
   }
   [DeBugInfo(45, "Zara Ali", "12/8/2012", Message = "Return type mismatch")]
   [DeBugInfo(49, "Nuha Ali", "10/10/2012", Message = "Unused variable")]
   
   class Rectangle {
      //member variables
      protected double length;
      protected double width;
      
      public Rectangle(double l, double w) {
         length = l;
         width = w;
      }
      [DeBugInfo(55, "Zara Ali", "19/10/2012", Message = "Return type mismatch")]
      public double GetArea() {
         return length * width;
      }
      [DeBugInfo(56, "Zara Ali", "19/10/2012")]
      public void Display() {
         Console.WriteLine("Length: {0}", length);
         Console.WriteLine("Width: {0}", width);
         Console.WriteLine("Area: {0}", GetArea());
      }
   }//end class Rectangle
   
   class ExecuteRectangle {
      static void Main(string[] args) {
         Rectangle r = new Rectangle(4.5, 7.5);
         r.Display();
         Type type = typeof(Rectangle);
         
         //iterating through the attribtues of the Rectangle class
         foreach (Object attributes in type.GetCustomAttributes(false)) {
            DeBugInfo dbi = (DeBugInfo)attributes;
            
            if (null != dbi) {
               Console.WriteLine("Bug no: {0}", dbi.BugNo);
               Console.WriteLine("Developer: {0}", dbi.Developer);
               Console.WriteLine("Last Reviewed: {0}", dbi.LastReview);
               Console.WriteLine("Remarks: {0}", dbi.Message);
            }
         }
         
         //iterating through the method attribtues
         foreach (MethodInfo m in type.GetMethods()) {
            
            foreach (Attribute a in m.GetCustomAttributes(true)) {
               DeBugInfo dbi = (DeBugInfo)a;
               
               if (null != dbi) {
                  Console.WriteLine("Bug no: {0}, for Method: {1}", dbi.BugNo, m.Name);
                  Console.WriteLine("Developer: {0}", dbi.Developer);
                  Console.WriteLine("Last Reviewed: {0}", dbi.LastReview);
                  Console.WriteLine("Remarks: {0}", dbi.Message);
               }
            }
         }
         Console.ReadLine();
      }
   }
}

هنگامی که کد بالا کامپایل و اجرا می شود، نتیجه زیر را ایجاد می کند -

Length: 4.5
Width: 7.5
Area: 33.75
Bug No: 49
Developer: Nuha Ali
Last Reviewed: 10/10/2012
Remarks: Unused variable
Bug No: 45
Developer: Zara Ali
Last Reviewed: 12/8/2012
Remarks: Return type mismatch
Bug No: 55, for Method: GetArea
Developer: Zara Ali
Last Reviewed: 19/10/2012
Remarks: Return type mismatch
Bug No: 56, for Method: Display
Developer: Zara Ali
Last Reviewed: 19/10/2012
Remarks: